@article { author = {Parvizi, Soheila and Ahmadi, Aliyar and Mahmoudiani, Serajeddin}, title = {The Status and Predictors of Likelihood of Employment Among Those Born Between 1976-1986 in The City of Dehdasht}, journal = {Journal of Population Association of Iran}, volume = {14}, number = {28}, pages = {205-233}, year = {2019}, publisher = {Population Association of Iran}, issn = {2008-3742}, eissn = {2981-1066}, doi = {10.22034/jpai.2019.239443}, abstract = {  Employment is social and economic issue that has individual and structural consequences. In the present study, the status and socio-economic predictors of employment among individuals who were born on 1976-1986 in Dehdasht city were examined. In order to do this, using researcher-made questionnaire and multi-stage sampling, a total of 389 individuals were surveyed. The findings of logistic regression analysis indicated that gender and skills-learning had a statistically significant impact on the likelihood of employment. Based on the findings of this study, it can be concluded that universities should pay more attention to training the skills related to labor market. For this purpose, it is suggested that some part of students courses in universities to be allocated to skills related to labor market needs. In addition, Effort to reducing the gender discrimination in labor market should be considered.}, keywords = {employment,Gender,skill,Higher Education,The city of Dehdasht}, title_fa = {وضعیت و پیش‌بینی کننده‌های احتمال اشتغال در بین متولدین سال‌های 1355 تا 1365 شهر دهدشت}, abstract_fa = {اشتغال مسئله­‌ای اجتماعی و اقتصادی است که پیامدهای فردی و ساختاری دارد. در مطالعه حاضر وضعیت و پیش‌­بینی ­کننده­‌های اقتصادی و اجتماعی اشتغال در بین افراد متولد سال‌های 1355 تا 1365 در شهر دهدشت مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور تعداد 389 نفر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای پیمایش شدند. تحلیل چند متغیره لُجستیک نشان داد که متغیرهای جنسیت و تجربه مهارت‌آموزی تأثیر آماری معناداری بر وضعیت اشتغال افراد دارند. براساس یافته­‌های تحقیق حاضر می­‌توان نتیجه گرفت که دانشگاه­‌ها باید توجه بیشتری به آموزش­ مهارت­‌های مرتبط با بازار کار داشته باشند. برای این هدف پیشنهاد می­‌شود که بخشی از دوره­‌های درسی دانشجویان به مهارت‌­های­ مرتبط با نیازهای بازار کار اختصاص یابد. رفع تبعیض­‌های جنسیتی بازار کار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {اشتغال,جنسیت,مهارت‌,آموزش عالی,شهر دهدشت}, url = {https://www.jpaiassoc.ir/article_239443.html}, eprint = {https://www.jpaiassoc.ir/article_239443_7e6db94cc8b0c6a8d7f8abfc5d113cda.pdf} }